Absorptievermogen… Wat kan ik ermee?

Absorptievermogen…. Wat kan ik ermee?

Wanneer je als autobedrijf zowel sales- als aftersalesomzet hebt, zal je te maken hebben met absorptievermogen. Wanneer er meer activiteiten zijn die omzet genereren, zoals verhuur/lease of andere, is dit ook het geval. Alle activiteiten zorgen voor inkomsten, maar hebben ook eigen kosten. Hoe deze kosten gedekt worden is afhankelijk van de omzet van deze activiteiten, maar nog belangrijker is de marge. Wat blijft er over na een transactie.

Absorptievermogen is uitgedrukt in een percentage en weerspiegelt de mate waarin de algemene kosten gedekt worden door een bepaalde afdeling. In de meeste gevallen wordt er gerefereerd aan aftersales versus sales. In de praktijk betekent dat aftersales bijna driekwart van de gemaakte kosten dekt. Anders gezegd betekent dit dat sales het niet voor elkaar krijgt om de eigen kosten te dekken!

Ook hieruit blijkt dat aftersales enorm belangrijk is voor het voortbestaan van het autobedrijf. Nog belangrijker is een goede samenwerking tussen beide afdelingen om ervoor te zorgen dat er aanbod blijft. Om een goede samenwerking te realiseren volgen hier een aantal tips die hieraan kunnen bijdragen

Het Driehoeksoverleg

Dagelijks komen er klanten auto’s brengen voor APK, onderhoud of reparatie. Deze bezoeken worden door de aftersales-medewerkers tot in de puntjes voorbereid. Tijdens deze voorbereiding wordt elke klant aan de hand van de werkorder doorgenomen. Zijn er nog bijzonderheden, hoeveel kilometers heeft de klant gereden en wat is de reden van het bezoek. Er bestaat een grote kans dat de klanten de auto hebben gekocht bij één van de verkopers. Zorg ervoor dat één van de verkopers, of alle verkopers, betrokken is/zijn bij dit overleg. Mogelijk is de klant toe aan een volgende auto?

Aanname en teruggave

Een klant zal, in de regel, twee keer op een dag z’n gezicht laten zien; bij het brengen van z’n auto en bij het ophalen. Dit betekent dat er twee contactmomenten zijn waarbij een verkoper de klant aan kan spreken en er een gelegenheid is om te inventariseren of de klant al toe is aan een nieuwe auto of gewoon een stuk relatiebeheer.

Are you happy – call

Ook na een reparatie of onderhoudsbeurt is het gebruikelijk om de klant te bellen met de vraag of alles naar tevredenheid is verlopen. In de meeste gevallen worden deze telefoontjes door de service adviseurs of door een klant contact center uitgevoerd. Overleg eens met afdeling sales of zij dit waardevolle contactmoment niet liever voor hun rekening nemen.

Over onze blog

De kennis die wij binnen WWHY! hebben delen wij graag met jullie. Dit doen wij door trainingen, opleidingen en consultancy trajecten, maar ook door onze Blogs. Hierin zal automotive aftersales het centrale onderwerp zijn. Maandelijks zullen via deze blogs onze kennis delen om het werken binnen aftersales eenvoudiger, beter en leuker te maken.

Share This