De 10 voordelen van een perfecte werkorder voorbereiding

Er is al veel gezegd en geschreven over een goede werkordervoorbereiding. Er worden hele consultancy trajecten opgezet om autobedrijven te leren en te controleren hoe ze een goede werkordervoorbereiding doen.

Maar wat is dan zo bijzonder aan een goede, nee, perfecte, werkordervoorbereiding? En waarom doen we daar zoveel moeite voor?

Hieronder tref je de voordelen van een perfecte werkordervoorbereiding en een aantal tips.

Voordelen;
1.   Reële werkplaatsplanning
2.   Minder herhalingsbezoeken
3.   Onderdelen aanwezig
4.   Meer rust op de werkvloer
5.   First time right
6.   Verhouding indirect en direct personeel verbeteren
7.   Lagere kosten
8.   Hogere omzet
9.   Hogere efficiëntie & productiviteit
10. Hogere klanttevredenheid

De meeste voordelen spreken voor zich. Een aantal licht ik toe.
Door het juist inrichten van je werkordervoorbereiding en het op orde hebben van het rijdend wagenpark, zul je zien dat klanten zich minder melden voor kleine problemen. Hierdoor wordt de werkdruk van de serviceadviseur beter te overzien. Dit leidt ertoe dat de verhouding direct en indirect kan verbeteren. Dit leidt tot lagere kosten. Een hogere omzet wordt gerealiseerd omdat er meer aan de auto’s wordt uitgevoerd. We gaan beter kijken en meer adviseren naar de klant. De klant mag zelf beslissen wat er mag gebeuren en wat niet. Wat niet mag gebeuren nemen we mee naar het volgende bezoek. Daar attenderen we ze op de openstaande punten.
Een hogere efficiency en productiviteit wordt vervolgens weer gehaald omdat men door kan met de werkzaamheden waar de auto voor komt. Geen oponthoud of wachten op akkoord. De klanttevredenheid is een logisch gevolg.

Tips die je hierbij kunnen helpen.

Tip 1
Reële werkplaatsplanning
Plan na de werkordervoorbereiding de benodigde tijd aan de hand van de werkorder. Er is een grote kans dat deze afwijkt van de planning.

Tip 2
Onderdelen aanwezig
Bestel niet alleen de onderdelen voor het onderhoud, maar ook die je kunt voorspellen. Voorbeeld; remblokken waren bij het vorige bezoek het advies aan de klant, bestel ze voor het volgende bezoek. Zorg ervoor dat de monteur in een keer door kan. Stem met de klant af of ze direct vervangen mogen worden.

Tip 3
Meer rust op de werkvloer
Bij een akkoord vooraf, vanuit een perfecte werkorder, weet een monteur waar hij aan toe is. Hij kan in een keer door. Minder wandelen en wachten, minder onduidelijkheid en onrust.

Tip 4
First time right
Speel zo goed mogelijk in op de wensen van de klant door in de voorbereiding de klant mee te nemen in het proces. Stuur hem, waar mogelijk, een lijstje met specifieke vragen over zijn klachten. Dit stelt de monteur in staat zich beter in te lezen op de klacht.

Laat de tips los binnen je aftersales afdeling. Ik ben benieuwd wat de ontwikkelingen zullen zijn.

Share This