Optimale interne- en externe communicatie tijdens en na corona

De manier van communiceren met klanten en collega’s veranderd. Door de komst van Corona hebben we allemaal te maken gekregen met een andere manier van communiceren.

We moeten meer afstand houden, praten tegen een plastic venster en hebben mondkapjes op. Leuk is anders, maar het is onze nieuwe wereld.

Dit is hét moment om na te denken over een andere manier van communiceren die bijdraagt aan;
1) een efficiënte interne communicatie;
2) een klantvriendelijke communicatie.

Hoe ziet dat er dan uit?
De enige manier om nog met elkaar te communiceren zonder fysiek bij elkaar te zijn is per telefoon of per mail. Binnen een proces als aftersales is het gebruikelijk om informatie met klanten uit te wisselen per telefoon. Intern is dat niet zo makkelijk. Uitleggen wat er bedoeld wordt is makkelijker wanneer het onderbouwd is op papier of fysiek toegelicht kan worden.

De opkomst van de digitale werkorder is dan ook geen verrassing. Maar hoe zet je dat optimaal in binnen het proces?

Interne communicatie

Middels een digitale proces tool is het mogelijk om zonder fysieke interactie het aftersales proces te doorlopen. Werkorders worden digitaal doorlopen en intern verstuurd. Er wordt digitaal inzichtelijk gemaakt waar de werkzaamheden zich in het proces bevinden en iedereen weet via zijn tablet of desktop wat er van hem verwacht wordt. Middels foto’s, video’s en tekst is er een duidelijke en efficiënte manier van kennisoverdracht waardoor de klant op zijn beurt de informatie krijgt.
Completer, overzichtelijker, transparanter en sneller.

Externe communicatie

Op het moment dat de offerte is gemaakt, kan deze digitaal verstuurd worden. Middels dezelfde tool krijgt de klant inzicht in wat de huidige staat is van zijn voertuig en wat er uitgevoerd dient te worden.
De klant kan vervolgens digitaal akkoord geven en iedereen in het proces wordt direct op de hoogte gebracht.

Deze nieuwe manier van werken wordt door steeds meer autobedrijven gezien als de manier van werken.

De vraag is dan ook niet of je overgaat naar een digitaal proces, maar wanneer. WWHY! in Automotive kan je adviseren in de overgang van papier naar digitaal. Met ruim 8 jaar ervaring in het digitaliseren van aftersales processen hebben we veel kennis opgedaan en kunnen we een soepele overgang begeleiden.

Laten we een kennismaking plannen. Laat je gegevens hier achter en we nemen contact met je op.

Share This