5 redenen om te starten met een centraal magazijn

5 redenen om te starten met een centraal magazijn

Verhogen van de efficiency en het rendement binnen automotive ondernemingen zijn veelbesproken onderwerpen. Eén van de manieren om beide te realiseren is te werken met een centraal magazijn. Dit kan binnen de eigen dealer groep, maar ook met een externe (logistiek) partner. 5 redenen waarom dealerbedrijven met een gecentraliseerd magazijn zouden moeten werken:

 

  1. Lagere kosten, de kosten van de magazijnfunctie zijn lager, er zijn minder vierkante meters nodig en ook het aantal benodigde mensen zal lager zijn bij een centralisatie van het magazijn.

 

  1. Verlagen van de totale voorraad, veel onderdelen liggen momenteel op meerdere plekken (vestigingen) en zeker in geval van een onderdeel met een lage omloopsnelheid is dit niet nodig. Hiermee wordt het benodigde werkkapitaal verlaagt.

 

  1. Geen dubbel werk doen, alle taken met betrekking tot het magazijn, zoals voorraadbeheer, inkopen, bestellen en order picking vinden maar op één plek plaats waarmee dubbel werk wordt voorkomen en processen efficiënter verlopen.

 

  1. Iedereen doet waarvoor hij staat opgesteld, een centraal magazijn biedt de mogelijkheid om pre-picked te leveren aan de vestigingen, waardoor de monteurs minder tijd hoeven te besteden aan het verzamelen van de benodigde onderdelen en hun volledige aandacht kunnen besteden aan hun eigen werk.

  2. Centraal inkopen, door centraal in te kopen kunnen de inkoopcondities worden geoptimaliseerd. Korting- en bonus staffels worden optimaal benut, levertijden worden centraal beheerd en leveranciersmanagement centraal uitgevoerd.

 

 

Share This